Mládežnický hokej

Nejen hokej! Bílí Tygři myslí i na vzdělání svých mladých hráčů

Liberec - Bílí Tygři se nesnaží vychovávat jen skvělé hokejisty, ale i dobré osobnosti. Nedílnou součástí programu je vzdělání. Liberecký hokejový klub úzce spolupracuje se ZŠ U Školy, která se nachází v bezprostřední blízkosti areálu Sport Parku Liberec a navštěvují ji hráči sportovních tříd. U středních škol funguje spolupráce s pedagogickým pracovníkem Josefem Helebrantem.

Pod pokličkou Tygří cesty - 26. díl:

Spojení školy a hokeje s Josefem Helebrantem a Jitkou Vojčiniakovou

Josef Helebrant

  • střední školy
S rodiči deváťáků, popřípadě nových hráčů, řešíme, jaká je nabídka středních škol a jaká škola by pro hokejistu mohla být nejlepší. Zajímám se, jak naši hráči ve škole pracují a komunikuji s učiteli a řediteli. Každé pololetí pak děláme sumář, který se posílá na svaz.

Jedna z hlavních věcí, kterou řešíme, je absence. Největší problém to je, když jsou hráči ve třetím nebo čtvrtém ročníku střední školy a trénují s Benátkami, které mají tréninky dopoledne. Může se pak stát, že hráč třeba pravidelně zameškává jeden předmět. V tom případě komunikuji s trenéry a snažíme se hráčův program přizpůsobit tak, aby ve škole zvládl všechny předměty.

Důležitý je samozřejmě i přístup kluků, což je u někoho lepší, zatímco u jiného horší. Apeluji na ně, že školní povinnosti jsou důležitější, než například hraní her na hotelu. Trošku nás trápí, že v okolí není žádná střední škola, která by se dala absolvovat distančně. Máme tedy hodně svěřenců, kteří jsou třeba na kladenském gymnáziu, které distanční formu podporuje. Na tyto školy jezdím párkrát ročně na konzultace.

Josef Helebrant

Jitka Vojčiniaková

  • zástupkyně ředitele na ZŠ U Školy
Učím už bezmála 35 let. Zažila jsem tedy dobu, kdy se ještě hrálo po jednotlivých třídách. To už však nějakou dobu nefunguje a hraje se ročníkově. Potřebujeme výuku nastavit tak, aby kluci mohli navštěvovat tréninky a zároveň zvládli penzum vyučovacích hodin. Jsou na ně přitom kladené stejné požadavky, jako na ostatní žáky.

Když stavíme rozvrhy, snažíme se je upravovat. V září vycházíme z rozpisu ledu a rozvrhy poté přizpůsobujeme tak, aby bylo možné ročníkové trénování. Je běžné, že hráči jednoho ročníku jsou rozděleni do dvou tříd. Mnohdy odpoledne pro hokejisty vyučujeme třeba i osmé nebo deváté hodiny, aby si mohli splnit školní povinnosti.

Během klasického školního roku měníme rozvrhy hned třikrát. První začíná na podzim, kdy se orientujeme rozpisy ledu. Další se dělá na jaře po konci hokejové sezóny, kdy mají hráči hokejové volno. Do třetice měníme v květnu, kdy se začíná znovu trénovat. Spolupráce probíhá skvěle, klub se nám snaží ve všem vycházet vstříc. Vždycky se domluvíme.

Ředitel ZŠ U Školy Radek Hanuš (u mikrofonu) a zástupkyně Jitka Vojčiniaková (nalevo od Radka Hanuše) při předávání vysvědčení v Home Credit Areně

Radek Hanuš

  • ředitel ZŠ U Školy
Spolupráce ZŠ U Školy s Bílými Tygry má historický podklad. Už od roku 1979 byly na škole zakládané sportovní třídy zaměřené na hokej. Od té doby udržujeme unikátní propojení sportu se školou. Samozřejmě to pro nás představuje organizační specifika, snažíme se vyjít vstříc žákům i rodičům.

Domnívám se, že se díky našemu působení budoucím vrcholovým sportovcům lépe daří zvládat docházku a mít lepší studijní i sportovní perspektivu. Určujícím faktorem je nicméně vždy přístup samotných kluků, jejich iniciativa a zodpovědnost, s jakou ke všemu přistupují. Ačkoliv si myslím, že míra zodpovědnosti a samostatnosti u dětí obecně klesá, řekl bych, že je náš program úspěšný. Naši žáci se později uplatňují v profesionálním hokeji nejen u Bílých Tygrů, ale i v zámoří.

Vedoucí sportovních tříd Vojtěch Fiala krátce o spolupráci se ZŠ U Školy:

„V rámci spolupráce se základní školou U Školy se mi u našich sportovních tříd líbí velmi úzké propojení „škola – hokej“. Komunikace mezi třídními učiteli a trenéry probíhá na denní bázi. Komunikační trojúhelník (trenér – hráč – rodič) tím v našich sportovních třídách rozšiřujeme o učitele. Když nastane jakýkoliv problém ve škole či na hokeji, můžeme lépe a rychleji reagovat. Trenéři tak mají výborný přehled o prospěchu a chování svých hráčů.“


Související